Metoda dobrého startu
Metoda dobrého startu (MDS) sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech aspektech, v součinnosti se sférou emociálně motivační a sociální. MDS se úspěšně podílí na rozvoji motorických dovedností a smyslového vnímání dětí. Jedná se o metodu motoricko – akusticko – optickou, v níž na sebe všechny tři složky přirozeně navazují.
Metoda dobrého startu napomáhá všestrannému rozvoji dětí. U dětí s dobrou vývojovou úrovní harmonizuje spojení psychiky s motorikou, u dětí s odchylkou psychomotorického vývoje pozitivně ovlivňuje nepravidelně se rozvíjející funkce.
Metoda je určena pro předškolní děti a pro děti s odloženou školní docházkou. U dětí rozvíjí řeč, vnímání, grafomotoriku, soustředění. Vše probíhá prostřednictvím hry, v níž jsou začleněna cvičení pohybová, pohybově – sluchová a pohybově – sluchově – zraková.
Tím, že u dětí rozvíjí sluchové a zrakové vnímání, prostorovou orientaci, rytmus, řeč a grafomotoriku, může napomoci předcházení možné dyslexii, dysgrafii a dysortografii u dětí.
MDS tvoří 25 lekcí, z nichž každá je postavena na lidové písni, která v různých podobách prolíná celou lekci. Od rytmu, melodie a slov písně se odvíjejí pohybová, řečová a grafomotorická cvičení.
Struktura lekce
- zahájení – motivace
- posílení jazykových kompetencí a komunikačních dovedností – verbálních i nonverbálních
- specifické cvičení – posílení rozvoje zrakové a sluchové percepce, pravolevé a prostorové orientace
- pohybová cvičení
- píseň – pohyb, cvičení pohybově akustická
- píseň – pohyb – grafický záznam, cvičení pohybově akusticko optická
- závěr – hodnocení, sebehodnocení, sebepoznávání