Vzdělávací program
Kompletní ŠVP je k nahlédnutí v mateřské škole.
V naší mateřské škole pracujeme podle vzdělávacího programu :
S motýlkem letíme ke sluníčku, celý svět poznáme za chviličku
Název našeho programu vychází z rozdělení tříd na „ Motýlky“ a „Sluníčka“ a naším východiskem je spolupráce, společné výpravy za poznáním. Přestože jsme dvě samostatné jednotky, dvě třídy, které pracují podle svých Třídních vzdělávacích programů, sílu vidíme i ve spolupráci a ve společné snaze dosáhnout vytyčených cílů. Rozvíjíme v dětech pocit sounáležitosti s celou skupinou, kdy se učíme jeden od druhého a každý přispívá svými vlastními silami k cestě za poznáním a k vytvoření prostředí, kde se všichni budeme cítit spokojeně a kam se budeme těšit a s radostí se vracet.
Během roku uskutečňujeme mnoho dětských akcí, společných pro obě třídy, které jsou prostředkem k vytváření již zmíněného pocitu sounáležitosti.
Při tvorbě Školního vzdělávacího programu jsme nevycházeli z žádného modelového programu, jedná se o náš vlastní projekt. Nenabízíme specifické jednostranné zaměření, ale sledujeme všestranný rozvoj dětí a směřujeme k rozvoji harmonické osobnosti každého dítěte s důrazem na rozvoj samostatnosti.
Naším hlavním cílem je zprostředkovat dětem poznání světa ve všech jeho souvislostech a oblastech. Poznávat svět lidí, přírody, techniky, kultury, jejich vzájemnou propojenost a souvztažnost, a rozvíjet v dětech uvědomění, že na každém z nás do určité míry záleží, jak svět kolem nás bude vypadat.
Vycházíme z cílů Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Prvotním záměrem našeho výchovně vzdělávacího procesu je všestranný tělesný, psychický, intelektuální a sociální rozvoj dítěte a vytváření podmínek pro individuální osobnostní rozvoj každého dítěte tak, aby před vstupem do základní školy získalo fyzickou, psychickou i sociální samostatnost.
Rozvíjíme základní dovednosti dětí, vytváříme základy klíčových kompetencí důležitých pro jejich další rozvoj a sledujeme naplňování rámcových cílů daných RVP PV:
- Rozvoj dítěte a jeho schopnost poznávat nové věci a učit se
- Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- Rozvoj osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost
Naše vzdělávací nabídka vychází ze vzdělávacího obsahu v RVP PV, který je rozdělen do pěti oblastí, jež se při uskutečňování vzdělávacího procesu vzájemně prolínají a doplňují tak, aby vzdělávání probíhalo integrovaně a respektovalo přirozenou celistvost osobnosti dítěte.
Přehled vzdělávacích oblastí a jejich stručná charakteristika
1. Dítě a jeho tělo - tato oblast je zaměřena osvojování poznatků a rozvoj dovedností v těchto okruzích:
- lidské tělo a jeho části, jeho vývoj a změny
- pohybové dovednosti v oblasti hrubé a jemné motoriky
- zdravé životní návyky
- ochrana osobního zdraví a bezpečí
- sebeobsluha
- hygiena
- věci kolem nás a jejich užívání
- výtvarné a pracovní dovednosti
2. Dítě a jeho psychika - tato oblast je zaměřena osvojování poznatků a rozvoj dovedností v těchto okruzích:
- řečové a jazykové dovednosti, produktivní i receptivní
- předměty a jejich vlastnosti
- smyslové vnímání
- logické myšlení
- pozornost a paměť
- číselné a matematické pojmy
- elementární matematické souvislosti
- prostorové pojmy a souvislosti
- elementární časové pojmy a souvislosti
- poznávání sebe sama, samostatnost, sebeovládání
- kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
3. Dítě a ten druhý - tato oblast je zaměřena osvojování poznatků a rozvoj dovedností v těchto okruzích:
- vztahy mezi lidmi
- pravidla vzájemného chování
- navazování kontaktů s druhými lidmi
- spolupráce
- přátelství a empatie
- pomoc druhým
- emoce a prožívání
4. Dítě a společnost - tato oblast je zaměřena osvojování poznatků a rozvoj dovedností v těchto okruzích:
- společenské role a schopnost žít ve společenství ostatních lidí
- pravidla vzájemného styku
- kulturně společenské návyky
- práce, pracovní činnosti a role
- kultura a umění
- rozmanitost lidského světa
- hudební a výtvarné dovednosti
5. Dítě a svět - tato oblast je zaměřena osvojování poznatků a rozvoj dovedností v těchto okruzích:
- prostředí, v němž dítě žije a bezpečná orientace v něm
- příroda živá i neživá
- látky (materiály) a jejich vlastnosti
- životní prostředí a jeho ochrana
- věda a technika
- bezpečnost
- úcta k životu ve všech jeho formách
- rozmanitost přírody i světa a jeho řád
Vzdělávání probíhá během celého dne ve všech činnostech a situacích, které se v mateřské škole naskytnou. Je založeno na přímých zážitcích dítěte, na vyváženosti spontánních aktivit a řízených činností v menších či větších skupinkách nebo při individuální práci s dítětem. Respektujeme věkové i individuální zvláštnosti dětí, uspokojujeme základní potřeby dětí.
Podporujeme vnitřní aktivitu a rozvíjíme tvořivé síly dítěte. Vzdělávací aktivity obsahují prvky hry a tvořivosti, podněcují přirozenou zvídavost dětí, rozvíjejí dovednosti dětí a jejich zájem o získávání nových poznatků. Učíme děti samostatnému rozhodování a vedeme je k zodpovědnosti za svá rozhodnutí.